Skal du snart videre på trening? Da kan disse rådene hjelpe deg med å få en ekstra god treningsøkt. 

1. Kom med en plan. Kommer du på trening med en plan på hva du skal trene, trenger du kun å fokusere på det du har planlagt og gjennomføre. Møter du opp uforberedt, ikke helt sikker på hva du vil trene og hvordan du skal gjennomføre og utføre, vil det bli brukt mye energi på dette og økten kan oppleves som rotete, lite effektiv og til og med dårligere. Planen du lager trenger ikke være veldig avansert. Finn ut hvilken muskler du vil trene, skriv ned noen øvelser som trener disse musklene og hvor mange repetisjoner og sett du skal ha, og vips har du en plan. 

2. Vær bevisst på hvorfor du gjør det du gjør. Hvorfor gjør du benkpress i dag eller løper pyramide intervaller? Det er viktig å ha forståelse for hvorfor du gjør det du gjør, spesielt for treningsmotivasjonen. Vet du at det du gjør i dag fører deg nærmere de langsiktige målene dine, vil det gi en større motivasjon, enn det å trene fra "dag til dag", uten å helt vite resultatene på sikt. 

3. Sett deg mål! Mål kan være store og små. For noen er det å møte opp til trening et stort nok mål, men det kan også være å økte belastning i en øvelse og føle mestring og fremgang på den måten. Kanskje sette en ny pers på mølla? Sett deg noen realistiske men litt utfordrende mål og det vil virkelig gi deg en motivasjons boost! 

4. Mat og drikke. Hva du spiser og drikker vil påvirket prestasjonsevnen din på trening. Pass på at du ikke kommer på trening på tom mage eller uten nok væske i kroppen. Ta med vann og noe påfyll hvis du skal gjennomføre en lengre økt. Men på dette feltet er vi alle forskjellige og du må finne ut hva som funker best for deg. Noen spiser et større måltid noen timer før, og får i seg litt påfyll rett før økten, andre foretrekker andre rutiner. 

5. Evaluering. Når treningen er gjennomført kan det være smart og reflektere litt over økten. Spør deg selv spørsmål som: Hvordan føles kroppen? Hadde du mye overskudd igjen? Eller var du helt ferdig? Er det noe du skal justere til neste gang? Er det noe i dag du kan lære av? Hvordan gikk det i dag? Gjerne loggfør økten. 

 

God trening og husk å minne deg selv på at du gjør en god innsats.

 

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her