Nå er sommerferien her, og et hav av fristelser står for tur. Selv om noen har trening som en fast rutine, er det mange som faller av når hverdags strukturen blir brutt. Blant ferier, late dager, god mat og drikke kan treningen fort bli nedprioritert og motivasjonen dårligere. Er du en av dem som sliter med treningen i ferien, kommer det noen tips til hvordan du kan holde motivasjonen oppe. Ikke vent til etter ferien, start nå. 

 

Noen av det beste du kan gjøre for motivasjonen er å sette deg mål. Både langsiktige mål og delmål. Lag deg en plan for treningen. Hva ønsker du å få ut av treningen? Enten om det er økt styrke, bedre kondisjon eller vektnedgang. Det viktigste er at det betyr noe for deg og at det er noe du ønsker å oppnå. Etter at du har funnet ut hva du ønsker med treningen, må du legge en plan. Lag den steg for steg og med delmål. Når du vet hva du skal utføre på treningssenteret og hvorfor du gjennomfører det du gjør den dagen, er det lettere å holde motivasjonen oppe. Det som er viktig å tenke på er at målene skal være realistiske ut fra dine forutsetninger. Sett opp riktige treningsmengder og antall økter du vet du har kapasitet til å gjennomføre. Går man for hardt ut vil det ha negativ effekt på motivasjonen, fordi man vil oppleve det motsatte av mestring. 

 I blant kan det være gøy å prøve noe nytt. Vi går ofte rundt med de faste mønstrene og vi gjør det vi kjenner. I lengden kan dette bli kjedelig til tider, og motivasjonen blir dårlig. Men i utgangspunktet er det ikke slik at dette må skje, for det finnes utallige aktiviteter der ute. Hva med å gjøre noe helt nytt, og gå litt ut av komfortsonen?  Hva med å prøve noe helt nytt? Som for eksempel Zumba, Yoga eller kanskje kampsport? Det finnes utallige muligheter der ute, og kanskje litt variasjon er akkurat det som trengs for å få tilbake motivasjonen og gleden på treningssenteret kommer tilbake? 

Kanskje du skal prøve et helt nytt program? Hva med å teste ut noen nye øvelser og måter å trene de ulike musklene på? Noen ganger kan utfordringen av å mestre nye teknikker gi god motivasjon og treningsglede. Programmet kan du sette sammen selv eller få hjelp av en personlig trener. På vårt senter har vi tilbud om personlig trener for dem som skulle ønske og trenge hjelp med treningen.

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her