Det er ikke alltid like lett å vite hvilke øvelser man skal velge. Det finnes så utrolig mye å velge mellom, men hvilke øvelser passer best for deg og dine mål? Dette spørsmålet vil du få best svar på, ved å snakke med en personlig trener. Jeg, RJ Dybos, jobber som personlig trener og en stor del av jobben min er å velge riktige øvelser for kundene mine. Dersom du har spesifikke spørsmål, ta kontakt med meg. Dette kan du enkelt gjøre på både mail, melding eller sosiale medier, ta også kontakt dersom du ser meg på senteret. Men nok om meg, her kommer en enkel oversikt over 3 av de beste og mest brukte øvelsene som trener musklene i beina. Dette kan være et kjempefint sted å starte, og kanskje du får litt inspirasjon til å prøve en ny øvelse.

De fire øvelsene jeg skal gå gjennom er knebøy, markløft og utfall. 

1. Knebøy 

Kanskje den mest kjente øvelsen for underkroppen. Her bruker du både fremside lår, setemusklaturen og bakside lår, i tilegg må man stabilisere kjernemuskulaturen og musklene i ryggen. Denne øvelsen vil med andre ord utfordre store deler av kroppen. Start med å gjøre øvelsen uten vekt. Når du føler deg komfortabel med bevegesen kan du prøve å legge på vekt. Da kan man holde en vekt i hendene foran kroppen, eller ha en vektstang på ryggen. Knebøy er en relativt vanskelig øvelse, det krever både balanse, mobilitet og styrke. Et alternativ i apparat er beinpress, dette er en lik øvelse der man slipper balansemomentet. 

2. Markløft 

Det finnes mange ulike former for markløft. I den vanlige varianten bruker man muskelen på bakside lår, setemusklaturen og innside lår. Fremside lår og ryggen er også med som hjelpemuskler. Her er det vanligst å bruke vektstang, men man kan også bruke f.eks. manualer. Dersom man syns øvelsen er vanskelig å utføre kan man prøve å løfte en kettlebell. Dette er, som knebøy, en bevegelse der man bruker store deler av kroppen. Ta kontakt med en PT hvis du har spørsmål om teknikk. Varianter til vanlig markløft er rumensk og strakmarkløft som bruker mer muskler på baksiden av beina, og sumo markløft der man bruker musklene på fremsiden av lårene. Mange valgmuligheter her altså. 

3. Utfall 

Dette er en ett bens øvelse, noe som betyr at man jobber med ett ben om gangen. Da merker man fort at balansen kan bli et problem, hvis du opplever dette kan det være lurt å støtte seg inntil en vegg. Start med å teste ut øvelsen uten vekt. Når du mestrer bavegelsen uten vekt, kan du prøve å legge til litt vekt, det å holde en manual i den ene hånden kan være lurt. Det finnes veldig mange ulike varianter av utfall, og hvilken variant du skal velge kommer ann på mål og hva som passer din kropp best. Ta kontakt med PT, så kan vi sammen finne ut hvilken variant som er mest optimal for deg. Noen av varientene man kan velge mellom er bugarsk utfall, utfall bak, utfall frem, glidende utfall, gående utfall og mange flere. 

Alle disse øvelsene har mange varianter, man kan utføre øvelsen på mange måter og gjøre de både lettere og tyngre teknisk å utføre. I tilegg gir de stor mulighet til å legge på vekt, det er lurt for å oppnå progresjon. Start med en enkel variant og prøv deg frem. Ta gjerne kontakt med PT, så vet du at du utfører øvelsen riktig. Dette er bare 3 øvelser, og mest sannsynlig er det lurt å suplimentere med andre øvelser i tilegg. Jeg som din personlige trener tar ansvar for å velge øvelser, så slipper du å tenke på det!

 

 

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her