Det kan være vanskelig å finne ut av hvilke øvelser men skal gjennomføre ila en økt. Tidligere denne uken la jeg ut mine 3 topp tips til beinøvelser. Her kommer det litt inspirasjon til øvelser som trener muskelene i øverkroppen. Hvilke øvelser du velger å inkludere i dine økter er individuelt. dersom du trener en fullkroppsøkt, altså at du ønsker å trene alle muskelgruppene i kroppen. ja da må du netopp det, velge øvelser slik at du får brukt alle musklene. Men hvordan gjør du det? Det enkleste er å kontakte en Personalig Trener, da får du skreddersydd et program og du er sikker på at øvelsene er optimale til deg. Det finnes utallige øvelser for overkroppen. Her kommer en enkel oversikt, og jeg har valgt å dele inn i 3 kategorier, rygg, skuldre og bryst. Denne posten inkluderer altså ikke isolasjonsøvelser som mage/kjerne. 

Øvelser som trener ryggen

Muskelen i ryggen brukes hele tiden, derfor er det viktig at vi tar vare på dem, unngår overbelastning, men samtidig øker styrke og stabilitet. En enkel huskeregel er at når vi trener rygg ønsker vi enten å dra noe nedover, som i en nedtrekk, eller mot oss horisontalt, som i en sittende ro. Dra øvelser vil med andre ord trene muskelen i ryggen. Andre gode øvelser kan være stående ro eller en arms ro på benk. Ta gjerne kontakt så går vi gjennom teknikken i de ulike øvelsene. 

Øvelser som trener skuldermuskulaturen. 

Det å trene skuldre er viktig for mange på treningsenter. Ikke bare for astetiske grunner, men vi bruker skuldrene mye, så her er det viktig å ha sterk muskulatur. Vi bruker skuldrene når vi løfter noe over hode, som f.eks i en skulderpress (samme som militærpress). Dette er en super øvelse som man burde prøve ut, og det beste er at det finnes utrolig mange variasjoner. Man kan gjøre skulderpress med stang eller manualer, stående sittende, men ryggstøtte og til og med i apparat. Her er det bare å prøve seg frem. Det er lurt å være sterk i denne bevegelsen, altså å løfte noe over hode. Se for det at du skal løfte en tung kasse opp på et skap. Dette blir så å si den samme bevegelsen som i en skulderpress, men presser noe opp over hode. Hvis du har trent skulderpress blir bevegelsen mye lettere og kassen føles ikke like tung. 

Øvelser for brystmuskulaturen. 

En av de klassiske øvelsene for å trene brystet er benkpress, og dette er nok den øvelsen mange tenker på først når de høres om brystmuskulaturen. Benkpress er en veldig fin øvelse der men kan legge på vekt, her presser man en stang opp fra brystet mens man ligger på en benk, man kan også bruke manualer i steden for vektstang. En veldig lik øvelse til benkpress en pushups (armhevninger på norsk). Når man gjør armhevninger bruker man stort sett de samme musklene som i benkpress, og dette er en øvelse de aller fleste blir introdusert til allerde på barneskolen. Felles for øvelser der man trener bryst, er at man på en eller annen måte dytter noe vekk fra kroppen horisontalt. I en benkpress dytter du stanger opp fra brystet, men i en armhevning presser du på en måte gulvet vekk fra deg selv. Alternative brystøvelser det kan være fint å sjekke ut er diverse flyes varianter. Mange av øvelsee kan også utføres i apparat. 

 

Dette var er ralativ forenklet oversikt over noen av de mest kjente øvelsene for de ulike muskelgruppene i overkroppen, der er mange øvelser jeg ikke har nemt. Blant annet øvelsene for biceps, triceps, mage eller underarmer. Føler du at du trenger litt mer inspirasjon? Kontakt meg, RJ Dybos, så kan vi avtale et gratis møte. Da kan vi se litt på dine mål og finne ut hva som passer best for deg. 

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her