Er du relativt ny til å trene styrke? Ønsker du en økt som er raskere men trener store deler av kroppen? Da kan det være lurt å inkorporere baseøvelser i ditt treningsprogram! 

Baseøvelser er øvelser er øvelser som går over to eller flere ledd og trener flere muskler samtidig. Disse øvelsene er ofte ideele å starte en treningsøkt med, eventuelt om man ikke ønsker å bruke for mye tid men alikevell bli sterkere, bruke treningsøkten på. Baseøvelser kan være litt teknisk utfordrende om du aldri har utført de tidligere, men med studering av teknikk igjennom videoer vil man utarbeide riktig teknikk relativt fort. Om du skal lage deg et treningsprogram bør du i det minste inkludere en baseøvelse i dette, men aller helst flere. 

Under kommer en liten liste over de mest kjente baseøvelsene samt muskelgrupper som trenes ved utførelse av denne spesifikke øvelsen. 

 

- Knebøy

Under knebøy er det setemusklatur, forside av lår og stabiliseringsmusklaturen i mage og rygg som trenes. (Vi har skrevet et tidligere innlegg om hvordan utføre knebøy med riktig teknikk som kan være til hjelp, det finner du her).

- Markløft

Markløft er en av de øvelsene som trener flest muskler på en gang, her er det primært musklene i lår, rygg og setemusklatur som trenes. I tillegg trener man også sekundært armer og legger under denne øvelsen. 

- Benkpress

Benkpress trener primært brystmusklaturen, men sekundært blir også skuldre og bakside av overarm trent. 

- Kroppshev

Kroppshev eller chins er kanskje den vanskeligste øvelsen for mange da den innebærer at du må klare å dra deg selv opp. Om du ikke klarerer dette med engang ikke fortvil, det er veldig vanlig! Man kan bruke en strikk for å jobbe seg oppover, om man ikke er komfortabel med dette kan nedtrekk være et alternativ. Kroppshev trener i høvedsak musklene i rygg og overarmer. 

- Millitærpress

Musklene som hovedsaklig trenes under millitærpress er skulder- og nakkemusklatur, samt bakside av overarm. 

 

Vi ønsker deg lykke til med baseøvelsene og husk å starte rolig for så å bygge deg opp. Ved å være forsiktig i starten unngår du eventuelle skader.

 

Ønsker du å komme i gang med treningen? Meld deg inn i Fitnesspoint her!