Det er fort gjort å kaste alle rutiner rundt kosthold ut av vinduet så fort flyet letter og ferien er i gang. 

Her er fem enkle grep du kan ta for å holde på et balansert kosthold på ferie, uten å ødelegge feriekos og moro:

Protein, fett og karbohydrater

  • Se til at de fleste måltidene du spiser inneholder:
    • Protein: fisk, fugl, kjøtt, egg, meieriprodukter
    • Fett: nøtter, frø, olje, fet fisk, egg, ost
    • karbohydrater: Korn, ris, pasta, potet, brød

Frukt og grønnsaker

  • Prøv å spise fem serveringer av frukt og grønt hver dag! Legg til litt frukt til frokost og lunsj, litt grønnsaker til middag (og lunsj), og spis både frukt og grønnsaker mellom måltidene.
  • OBS! I noen land må grønnsakene varmebehandles, slik at magen vår tåler dem. Dette er blant annet på grunn av hygiene og ukjent bakterieflora.

Finn en dagligvarebutikk

  • Handle inn mat du kan ha på hotellrommet eller i leiligheten. Dersom du ikke har tilgang på kjøleskap, er det mye frukt, nøtter, muslibarer, knekkebrød o.l som tåler å ligge på benken. 

Mellommåltider

  • På ferie kan det fort gå lang tid mellom hvert måltid, så det kan være lurt å spise noe smått mellom slagene. Ha mellommåltider tilgjengelig i vesken/sekken (nøtter, frukt, muslibarer, knekkebrød o.l).

Vann som tørstedrikk

  • Det blir fort juice, brus eller alkoholholde drikker til måltider om dagen på ferie. Prøv å begrens det til ett eller to av dagens måltider, og drikk vann som tørstedrikk gjennom dagen. 

 

For flere tips og råd om kosthold og trening, sjekk gjerne ut @healthbytonje på instagram. 

Og ønsker du veiledning i forhold til kosthold i sommer og ut mot høsten, kontakt meg gjerne for en uforpliktende samtale! 

eriksen.coaching@gmail.com 

 

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her