En økt på spinningsykkel er god trening, så det er ikke tvil om at man kan komme i god form ved hjelp av en sånn sykkel. Trening på spinningsykkel kan enkelt tilpasses ditt nivå, enten om du er nybegynner eller godt trent. Spinning er en teknisk enkel øvelse å utføre. Treningen øker både kondisjonen og utholdenheten, i tillegg til å økte styrken i de store muskelgruppene i beina. Sykling er i tillegg skånsomt for leddene, noe som indikerer på at skaderisikoen er lav. 

Det er mange ulike økter man kan gjennomføre på en spinningsykkel. Hvis man er ute etter økt muskelstyrke i beina, er det viktig med stor nok belastning, i forhold til hvis man bare er ute etter bedre kondisjon. 

 

Eksempel på en økt på spinningsykkel:

1. Start med 10 minutter, rolig og jevn fart. Formålet er å sette systemet i gang og få litt varme i kroppen, slik at den blir klar for større belastninger. 

2. Etterhvert kan du øke belastningen. Utføre 30 sekunder stående og 30 sekunder sittende. Dette kan utføres i ca. 5 min. 

3. De 4 neste minuttene kan du øke belastningen litt mer for hvert minutt, siste minuttet gjennomføres stående. Etter dette kan du redusere belastningen i 4 minutter, men ikke helt ned til nivået som ble holdt under oppvarmingen. 

4. Så øker du belastningen igjen. Nå tar du annenhvert minutt stående og sittende, dette gjør du i 8 minutter. Husk å hold takten! Etter dette reduseres belastningen i 2-3 minutter. 

5. Nå er det siste innspurt. Økt belastningen igjen. For hvert minutt skal du øke belastningen, og det siste minuttet står du og sykler. Når disse dette er gjennomført avslutter du med 8 min rolig og jevn sykling, med lav belastning. 

 

Musikk hjelper ofte under trening, så sett på noen sanger som er motiverende for deg, og ha en fantastisk sykkeløkt! 

 

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her