Sommerferien er over for de aller fleste av oss, og ny høst står for tur. Sommerferien byr på late dager, lange måltider og is i solen. 

Skal du lykkes med treningen i høst, er det viktig å komme inn i gode rutiner. Her er tre gode tips du kan ta med deg for å starte med treningen allerede idag. 

Vær realistisk

Sett deg realistiske treningsmål! Ikke sett lista for høyt. 

Mange gjør nybegynnerfeilen og starter for tøft, uten å vite hva det innebærer i praksis. Har du ikke trent på lenge, må du starte i det små og bygge det opp derfra. Det er så mye bedre å få en progresjon på treningen, enn en regresjon. Sett deg halvårsplaner med din trening, tenk gjerne slik: Hva er realistisk at jeg klarer frem mot jul, hvor mange økter i uken kan jeg få til i min hverdag, hva er realistisk at jeg klarer? Når du har gjort deg disse tankene er det mye enklere å sette opp en bærekraftig plan som vil vare over tid! 

Det trenger ikke å være perfekt, men du må starte. Ofte har du hørt at veien blir mens du går, og litt sånn er det med trening også. Det aller viktigste er at du starter og legger opp et løp som er bærekraftig utifra din hverdag, finn ut hva slags trening du liker og gjør det over tid! Kontinutet over tid er nøkkelen for å lykkes med trening. 

Treningspartner 

Lag treningsavtaler med deg selv, dine venner eller en Personlig Trener. 

Man bryter ikke avtaler, og når du har gjort en avtale med noen om å trene, blir som regel treningsøkten gjennomført. De som lykkes med sin trening har gjerne trening i kalenderen som en like viktig avtale som for eksempel det å dra på jobb eller hente barna i barnehagen, og når du tenker rundt det så er det slik det burde være, fordi trening er så viktig.

Når du også begynner å ha et slikt tankesett rundt viktigheten av din trening, blir det lettere å få det gjennomført. Ha positive tanker rundt det å trene, tenk på hvor viktig det er for deg og de du er glad i, tenk på hvor mye bedre du vil føle deg, og legg det inn som en avtale i kalenderen på faste dager og faste tidspunkt, og gjennomfør. 

Er det forstatt vanskelig å få til det å trene på faste dager over lengre tid er det perfekt å ha en treningspartner eller en PT som heier deg frem, samtidig er det sosialt og gøy. Bruk alle verktøy som hjelper deg med å lykkes med din trening.

Finn ditt hvorfor

Hvorfor er det viktig for deg å starte å trene igjen etter ferien? 

Når ditt hvorfor er tydelig og sterkt nok, blir også hvordan enklere. Er det vekten? Har knærne begynt å si ifra? Jakter du godfølelsen? Ønsker du å leke med barnebarna i timesvis uten at formen blir et hinder? 

Alle disse spørsmålene bør du stille deg før du skal starte å trene, fordi de er veldig fine å dra frem på lange og tunge dager der trening er det siste du vil gjøre. Motivasjon er ferskvare, det kommer og går, det vi er ute etter er viljestyrken og gjerne ditt hvorfor. 

Start nå. 

Masse lykke til! Husk at du må starte for at en en endring skal finne plass.

 

 

 

 

 

Ønsker du å melde deg inn hos Fitnesspoint, klikk her