Når vi trener er det ofte målet vi har som brenner sterkest i oss, om det er å bli raskere, sterker eller flinkere på det vi trener. Selv om det er positivt med engasjement og drivkraft når man trener er det noe som er enda vikitgere, men som ikke alle tenker på: Sikkerhet. Det er et par ting man bør tenke på når man setter i gang treningen, for å gjøre den så sikker som mulig. Når man fokuserer på å gjøre treningsøkten så sikker som mulig, unngår man skader og får et godt utbytte av treningen. 

 

Kjenn dine grenser

- Om du gjør en øvelse for første gang, start alltid med lette vekter eller kroppsvekt, for å innøve teknikken.

- Aldri bruk så tunge vekter at du ikke klarer å utføre øvelsen riktig, dette kan føre til skader samt stagnering i progresjonen.

- Aldri press deg selv til et punkt hvor du begynner å føle deg kvalm eller svimmel, om dette skjer stopp treningsøkten umiddelbart. 

- Skal du makse i en øvelse, ha alltid noen som sikrer deg. 

- Forsikre deg om at du utfører øvelser med rett teknikk, feil teknikk kan over tid føre til slitasjeskader. 

 

Ta forhåndsregler

- Om tredemøllen du løper på er utstyrt med en sikkerhetssnor, anbefaler vi å bruke denne, spesielt ved høyintensitetstrening. 

- Ved tunge løft bør man inneha en god løfteteknikk. Ikke gjør noe du ikke er sikker på er forsvarlig!

- Om du er alene på treningssenteret bør du holde deg til øvelser du føler deg sikker på, samt unngå maksvekt i store øvelser.

- Om du føler deg syk, slapp eller svimmel er det bedre å legge treningsøkten til en annen dag. 

 

Om uhellet først er ute, og du har skadet deg på trening er våre treningssenter utstyrt med et førstehjelpsskrin til mindre skader. Om du eller noen andre på senteret har skadet seg kraftig, anbefaler vi å ringe nødnummeret for å få veiledning til å håndtere situasjonen riktig. 

 

En sikker treningsøkt, er en god treningsøkt!

 

Er du ikke medlem av Fitnesspoint, å ønsker å bli det? Gå inn her å registrer deg som medlem hos oss.