På samme måte som nok drikke er viktig i forbindelse med trening, er også hvile en viktig faktor.

Kroppen har behov for restitusjon, og hvor mye er avhengig av hva slags trening man har gjennomført, hvor lange økter og med hvilken intensitet. I tillegg har vi alle ulike forskjeller som vi må ta hensyn til. Blant annet hvor godt trent vi er, kroppsstørrelse og også ofte livssituasjon. Høyt stressnivå i kroppen, som følge av arbeidssituasjon, familieliv eller andre ting kunne påvirke behovet for hvile og restitusjon.
Uansett, det er vanlig at godt trente trenger langt mindre tid til å komme seg igjen, enn de som er utrent.

Vårt råd er derfor å ta seg tid til å restituere dersom du ikke er så veldig erfaren på treningssenteret. Kjenn etter kroppens signaler. Gi deg tid, og ta en dag ekstra fri, eller i alle fall tren noe lettere hvis kroppen gir signaler om at du bør dette.
Det er fort gjort å starte opp med trening og gyve for hardt på i fra første stund. Dette er ikke å anbefale og du har langt mer igjen for å gjøre tilvenningen etappevis.
Ingen har godt av å «ta seg vann over hodet» og med det blant annet risikere skader. Ei er det heller bra g å ende opp som overtrent.Ingen blir verdensmester på et blunk.

Ta deg derfor tid og forhast deg ikke. Glem heller ikke oppvarming før du går i gang. Det hjelper godt både på raskere å bli bedre trent og å komme gjennom seg en god økt på en best mulig måte.