Sliter du fortsatt med å komme i gang etter sommerferien. Her er fem tips som kanskje kan bidra til å gjøre dørstokkmila litt mindre, og bidra til at du igjen kommer på rett spor.

1. Vær tydelig overfor deg selv på hva som er målet og hvorfor du skal trene. Forbered deg så på i hvilket omfang du skal trene og vær åpen for at ikke alle treningsuker er like enkle. Går det skeis en uke kan du lett komme tilbake i rett spor ved å tenke på hva som er målet og hvorfor du trener.

2. Tren sammen med noen. Det er morsommere å være flere om å nå målet. Kanskje dere i fellesskap kan sette opp en plan for treningen, eller lage et treningsprogram. Det vil helt klart bidra til å gjøre det lettere å gjennomføre målet dere har satt dere.

3. Å gjøre det er det viktigste. Å komme seg over dørstokkmila og faktisk få utført trening er viktigere enn hvor lenge man trener og hvor tungt man løfter. Ikke hold på for lenge heller, da kan det fort bli tyngre å faktisk klare å komme i gang og nå de mål du satte deg.

4. Planlegg. Sett av faste tider til å trene. Da blir det enklere å tilpasse dette til annen aktivitet og avtaler. Husk at du trener fordi du har satt deg et mål og da er det greit å også ha satt av tid til å nå dette.

5. Vær positiv og glad etter hver økt. Uansett hvor tungt det var eller hvor kort økten ble, du kom deg ut av sofaen og gjorde noe for å nå målet du har satt deg. Så lenge du gjør så godt du kan hver gang, skal du være fornøyd. Og den neste treningsøkten skal uansett bli litt bedre.