Mange går på treningsstudio for å trene styrke, men glem ikke kondisjonstreningen. Den gjør deg også godt og bidrar til at du lettere tåler hverdagens kjas og mas.

Kondisjonstrening er enkelt fortalt trening som forbedrer hjertets evne til å pumpe ut blod og oksygen i kroppen. Det igjen gir deg bedre utholdenhet.  
Du må trene slik at du puster raskere og du virkelig kjenner at du bruker musklene. Du kan selvsagt kombinere kondisjonstrening med styrketrening. Når den første har fått deg skikkelig varm og du fått opp pulsen, kan du legge inn noen styrkeøkter og variere treningen mellom styrke og kondisjon.

Når man skal trene økt kondisjon skal det ikke så mye til for å få bedret resultat. Det holder lenge med å velge aktiviteter du liker og som du er hverdagslige. Som å gå, løping eller sykling, for å nevne noen.
Som alltid når man går i gang med noe nytt, må man huske å begynne rolig. Gjør man det på denne måten, litt etter litt, er det langt større sjanse for å lykkes og oppnå resultater, enn hvis man gyver på og skal bli «verdensmester» i kondisjonstrening fra dag én. Slike innfall ender ofte med at man gir seg før man egentlig har kommet i gang.
Som med all trening er det viktig med rolig oppvarming først. Gjør så kondisjonsøkten i ditt tempo, gjerne med middels intensitet. En halvtimes tid eller så er en god kondisjonsøkt.
Etter hvert som du føler deg bedre trent kan du med fordel øke både lengde og intensitet. Det samme gjelder belastningen. Trener du kondisjon på treningsmølle kan du kanskje justere denne slik at du går noe mer oppoverbakke.

Husk at intervalltrening også er god kondisjonstrening. Og husk at du alltid kan ta trappene, selv om det er heis i et bygg du skal besøke.